Досвід організації онлайн навчання та використання eduMEET в українському університеті

Карантин через пандемію коронавірусу змусив ВНЗ усього світу переходити на дистанційну форму навчання і шукати надійні інструменти для онлайн лекцій, семінарів і нарад. Українським освітянам допомагає в цьому Асоціація УРАН, за підтримки проекту EaPConnect. Співробітники УРАН оперативно впровадили eduMEET – новий сервіс онлайн-зустрічей, розроблений командою GÉANT.

Платформа стала популярною з першого ж тижня, і популярність її продовжує зростати. Щодня eduMEET використовують від 60 до 120 українських користувачів одночасно. Роман Яценко, керівник відділу електронних засобів навчання Харківського національного економічного університету імені Семена Кузнеця, серед перших випробував eduMEET і залишився задоволений результатом. Роман Яценко відповідає за застосування всього спектру електронних засобів у навчальному процесі, в тому числі дистанційних технологій навчання. ХНЕУ ім. С. Кузнеця  має чималий досвід організації дистанційного навчання, і новий сервіс eduMEET зайняв гідне місце в списку платформ, які сьогодні використовує університет. Про це пан Роман розповів у своєму інтерв’ю.

Роман Яценко, керівник відділу електронних засобів навчання Харківського національного економічного університету імені Семена Кузнеця

 

Чи був у вас досвід проведення онлайн-навчання раніше, до пандемії?

Так, ми накопичили певний досвід. По-перше, ми у нашому відділі постійно записуємо відео лекції для електронних курсів автономного рівня, за якими студент може навчатися самостійно. По-друге, вже декілька років у нашому університеті заняття для студентів заочної форми навчання відбувається тільки онлайн. Для студентів очної форми ми це використовували зрідка, бо раніше не було особливої потреби.

З якими викликами ви, як керівник відділу електронних засобів навчання, зіткнулися з початком карантину?

Порадувало, що студенти сприйняли нову форму навчання дуже схильно, дуже жваво, і присутність студентів на онлайн заняттях у багатьох викладачів навіть підвищилася. Тому що студенти можуть поєднувати онлайн навчання з  іншими видами діяльності.  Молодші курси тим паче, вони звичні до онлайн технологій, їм не потрібно розповідати ні про Вайбер , ні про Телеграм, ні  про будь-що інше. Вони тільки залюбки. Навчальний процес в університеті триває, майже всі заняття відбуваються в онлайн режимі,  використовуються різні платформи, в тому числі eduMEET.

Ну а труднощі… Перш за все, технічне забезпечення. Багато хто з викладачів та студентів виявилися не готовими, адже не кожний мав вдома налаштований комп’ютер, чи гарний інтернет зв’язок, чи гарнітуру , щоб розмовляти. Наприклад, у мене є домашній ноутбук, а там не працює мікрофон. На другий день карантину я побіг до магазину купувати ту саму гарнітуру , бо зрозумів, що без неї вже ніяк не впораюся. Тож, перша проблема –  технічне забезпечення.

“Проводити онлайн заняття, на мою особисту думку, на 30-50 відсотків складніше, ніж заняття звичайне”

Друга –  це загальне навантаження. Воно зросло, як на викладачів, так і на студентів. Проводити онлайн заняття, на мою особисту думку, на 30-50 відсотків складніше, ніж заняття звичайне. Усі півтори години викладач повинен тримати віртуальний зв’язок зі студентами, сам уявляти, зрозуміло їм чи ні, виконали вони завдання чи ні. Навантаження на студентів також зросло – за кількістю завдань. Викладачі виходять з того, що у студентів тепер на виконання завдань багато часу, адже студенти працюють самостійно, не підлаштовуються під темпи аудиторії. Відповідно,  у викладачів є уявлення, що можна давати більше завдань. Насправді зараз вже є публікації про те, що, навпаки, треба зменшувати кількість завдань у порівнянні з очною формою навчання, але до цього потрібно ще звикнути. На ходу перебудуватись важко, адаптація інколи буває складною.

При переході на онлайн навчання ви одразу вирішили, якими саме платформами будете користуватися? 

З першого ж дня була повна демократія. Тобто викладач мав можливість обирати платформу сам. Наприклад, я в перші дні використовував Скайп. І по сьогодні  у нас триває такий демократичний підхід. Серед популярних три платформи: ZOOM, eduMEET і Скайп. ZOOM пропонує набагато більше функцій для проведення вебінарів, онлайн занять. Ми обрали його та eduMEET в якості базових.

Чому саме eduMEET?

Я отримав листа від асоціації УРАН, де розповідалося про цю платформу. Протестував її сам власноруч, і мені сподобалось. Сподобалось за дві головні переваги.  Це зручність і простота. В eduMEET 5 функцій, умовно кажучи. Чат є, відео є, демонстрація екрану є… І вистачає. Насправді оцей перелік функцій – це той перелік, що потрібен. Зручно, що не має додаткового програмного забезпечення. Бо дуже часто, особливо на перших онлайн заняттях, студенти скаржаться: я підключився, я не підключився, я зміг, я не зміг, я встановив, я не встановив, я через телефон, я через планшет… А з eduMEET нічого не потрібно. Тільки посилання. До того ж посилання, як виявилося, є сталим, воно працює весь час. У нас, наприклад, в eduMEET є кімната, де відбуваються засідання ректорату.

Для чого ще ви використовуєте eduMEET?

Для проведення занять, простих зустрічей. Особисто я використовую eduMEET для проведення занять і раджу викладачам, коли кількість учасників до 20-30. Ще, наприклад, я консультую викладачів: у мене є робоче посилання на кімнату, я даю його викладачам і одразу з ними спілкуюся, демонструю  екран, показую, як щось зробити з комп’ютером. Все. Дуже швидко.

Кому для лекцій потрібно багато функцій, ті користуються іншими сервісами. Особисто я віддаю перевагу eduMEET. За його простоту. Я вдячний, що УРАН встановив цю платформу, вона саме своєю простотою мене і підкупає.

 

Ви с колегами створили інструкцію з використання eduMEET. Для цього були якісь особливі причини?

Інструкція переслідувала декілька цілей. По-перше, щоб не зупинився навчальний процес: щоб викладач, у якого завтра або сьогодні у другій половині дня навчання, міг просто відкрити цю інструкцію, прочитати і все. Тобто, була ціль проста: написати таку інструкцію, щоб протягом 30 хвилин засвоїти платформу. Так її і написали, без зайвого, там дуже короткий текст…. Це по-перше. А по-друге, щоб зменшити кількість питань, а питання будуть. У викладачів різний рівень володіння комп’ютером і мережевими технологіями. Це вже досвід: напиши інструкцію, і половину питань відкинеш, особливо серед тих людей, які цікавляться і хочуть опанувати самостійно.

Детальна інформація

Сервіс eduMEET розроблений в рамках пан’європейського проекту GÉANT та запущений 25 березня для підтримки навчання під час пандемії. Робота над розвитком функціоналу eduMEET триває.

Доступ до eduMEET від УРАН

Більше про eduMEET від GÉANT

Інструкція з використання eduMEET від ХНЕУ  ім. С. Кузнеця